About

"LihatlAh DenGan Mata HaTi, Anda PasTi akAn MenGerti." InsyaAllah. * Life Is Preci0us! *

Pages

October 25, 2011

Nangis ikut mata ke hidung? :p



Siapa kalau nangis dia ikut mata? ataupun ikut hidung? haha..
Sebenarnya kalau kita menangis, air hidung yang banyak keluar.. bukan air mata.. eewww.... kan kan?


Kalau x percaya, cuba eksperimen satu hari nanti kalau menangis. Kita perasan air mata je sebab dia yang menitik-nitik jatuh ke pipi. Yang dalam hidung tak kan..haha


Sebab apa? Sebab dekat mata, ada satu gland (macam poket-x tau apa bhs melayu yg sbnr) yang menghasilkan air mata. Air mata fungsi bukan untuk menangis ye. Tapi sebagai pelembab dan lapisan kepada mata supaya tak kering. Ianya dihasilkan secara berterusan 24 jam.


Tapi, mana pergi air mata yang lebih2 tu? Takkan la semuanya digunakan terus ke mata je. Hmm,,,air mata yang berlebihan tu disimpan dalam satu gland yang ada dalam hidung. Ada saluran yang menghubungkan mata dan hidung.


Sebab tu lah kalau kita menangis, hidung pun mesti berair sekali. Sebab daripada air mata yang telah disimpan  dalam hidung... heeheee~

3 comments:

Nur Al-Amin said...

perg, patut ar xmacho mase nanges. nak kne sumbat plug kat idung ne...

NuR DiNaH said...

haha..x blh bernafas plak nnt

Tinta Menari said...

hihi....mestila nangis lalu mate....mana leh ngs ikut idung..kang sumbat idung tu....