About

"LihatlAh DenGan Mata HaTi, Anda PasTi akAn MenGerti." InsyaAllah. * Life Is Preci0us! *

Pages

September 13, 2010

- The time mAchine-

Kalaulah mesin masa wujud, masa yang manakah yang anda akan pergi? Back to the future,past or present?  Kan best kalau betul2 ada. Boleh kembalikan semula masa. Tapi mungkinkah? sangat impossible!

Mungkin ada yang nak kembali pada saat dia dilahirkan. Bagaimana wajahnya ketika masih bayi. Apa yang dibuat,siapa yang ada disekelilingnya. Apa ragamnya ketika kecil yang memeningkan orang lain dan lain-lain.

Mungkin juga ada yang ingin kembali ke alam persekolahan. Di mana ketika itulah mereka berada di alam pembelajaran secara formal. Melalui proses mematangkan diri,bersosial dengan orang sekeliling,dan banyak lagi perkara-perkara lain yang ingin dilalui semula.

Mungkin juga ada yang inginkan alam universiti? Di mana minda lebih terbuka. Lebih banyak benda2 baru yang dipelajari. Lebih ramai orang yang dapat dikenali. Lebih mencabar dugaan hidup.

Atau mungkinkah di alam ketika bekerja? Lebih bertambah tanggungjawab,stress dan keseriusan dalam bekerja. Teman alam pekerjaan mungkin tidak sama di alam pembelajaran. Pergi balik kerja,lepas tu dapat lah gaji tiap-tiap bulan. Ada duit sendiri,tak perlu mengharapkan orang lain. Usia ketika ni pun lebih dewasa. Mungkin boleh membuat plihan dan keputusan sendiri.

Atau lebih advance,ingin terbang ke masa hadapan yang belum pasti untuk mendapatkan kepastiannya.
Kita kerja apa,kahwin dengan siapa,anak berapa orang,muka dah tua macam mana,dapat tau bagaimana keadaan family dan teman2 kita,seorang yang berjaya ataupun tidak,Malaysia macam mana,dunia macam mana...aduhai,memang banyak benda yang nak tau..

Tetapi,berpijaklah di bumi nyata. Live in the present! Gunakan hayat yang kita ada ni dengan sebaiknya demi menjaga masa depan yang baik-dunia & akhirat. Yang dah berlalu,biarkan berlalu. Tidak ada mesin masa yang boleh bawak kita berpatah balik!

                               ~stop  dreaming~ (^^,)



















2 comments:

Nur Al-Amin(نور لأمين) said...
This comment has been removed by the author.
Nur Al-Amin(نور لأمين) said...

TIME MACHINE... jika berkaitan dengan manusia, kita ni memang selalu tidak pandai menghargai apa y telah diberi, apabila rugi...kita mengila menuntut kembali, bila menanti... kita tidak sabar.

Cukup bersyukurkah kita? ALLAH masih memberi peluang masa yang kita nikmati ini(sekarang) untuk hidup adalah bertujuan memperbaiki apa y kita lemah dan yang belum sempurna.

jadi? fikirkan... [nice blog]